Κριτήρια - Ασκήσεις - ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ | |||
Συντάχθηκε απο τον/την Κ. ΚΑΡΕΜΦΥΛΛΗΣ | |||
Ανθρώπινα δικαιώματα, απάνθρωπες παραβιάσεις
Η οικουμενική διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων απετέλεσε την απάντηση της παγκόσμιας κοινότητας στον παραλογισμό του πολέμου, αλλά και την κρατική βία. Όμως, τα ερωτήματα σε σχέση με το τι είναι και το πώς εφαρμόζονται σήμερα τα ανθρώπινα δικαιώματα παραμένουν στην ημερήσια διάταξη. Εδώ και τέσσερα χρόνια, μετά την 11η Σεπτεμβρίου, είμαστε όλοι μάρτυρες μιας μεγάλης μεταστροφής. Πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη έκταση και με τέτοια ένταση δύο σημαντικότατα αγαθά, η ασφάλεια και η ελευθερία, συγκρούονται στη διεθνή αρένα, συνθλίβοντας ανάμεσά τους τα ανθρώπινα δικαιώματα. Είναι γεγονός ότι η ευρωπαϊκή αντιτρομοκρατική νομοθεσία, πιεζόμενη από τις ΗΠΑ, ωθεί διαρκώς τα κράτη-μέλη στην υιοθέτηση μέτρων που ενισχύουν την αστυνομική καταστολή σε βάρος πάγια κατοχυρωμένων δικαιωμάτων και δικονομικών εγγυήσεων. Τα προσωπικά δεδομένα περνούν σε δεύτερη μοίρα και η παρακολούθηση μέσα από κάμερες καταργεί την ιδιωτική ζωή. Την ίδια στιγμή, σημαντικά δικαιώματα του κατηγορουμένου, όπως η απαγόρευση κράτησης χωρίς δικαστική εγγύηση, αμφισβητούνται από όλο και περισσότερες νομοθεσίες, ενώ δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα στην ενοχοποίηση «υπόπτων» μέσω ανώνυμων πληροφοριών και «αόρατων» μαρτύρων. Ταυτόχρονα, σάλο έχουν προκαλέσει σε όλη την Ευρώπη οι καταγγελίες για μυστικές φυλακές της CIA σε ευρωπαϊκές χώρες, για παράνομες, μυστικές πτήσεις αμερικανικών αεροσκαφών που μεταφέρουν ύποπτους τρομοκράτες από την Ευρώπη στο Γκουαντάναμο και σε άλλες, άγνωστες φυλακές. Το άλλο μεγάλο πρόβλημα της εποχής μας προκύπτει από την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης. Για τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών στήνεται ήδη ένα πολυδάπανο σύστημα αστυνομικής επιτήρησης και ηλεκτρονικής καταγραφής σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Σε συνδυασμό με τα διαβατήρια και τις ταυτότητες που προωθούνται, ολοκληρώνεται το «ηλεκτρονικό φακέλωμα» του συνόλου του πληθυσμού. Την ίδια στιγμή, φειδωλές αποδεικνύονται οι πολιτικές ένταξης των μεταναστών στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Η Ελλάδα, ειδικά, πλήρως ενταγμένη εδώ και χρόνια στο γενικότερο αυτό πλαίσιο, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια κρίσιμη πρόκληση: την αναγνώριση των δικαιωμάτων της μειοψηφίας και κυρίως τις δικαστικές εγγυήσεις των δικαιωμάτων όσων δεν ανήκουν στην «πλειοψηφία». Αρκετοί βλέπουν ακόμη με καχυποψία την ανάδειξη ζητημάτων που αφορούν μειοψηφικά προβλήματα (θρησκευτική ελευθερία, νομική κατοχύρωση της ελεύθερης συμβίωσης των ζευγαριών, ακόμη και ομοφυλοφίλων, κατάργηση διακρίσεων σε όλα τα επίπεδα). Στα μειονεκτήματα, επίσης, της Ελλάδος κατατάσσεται και το γεγονός ότι ο πρόσφατος νόμος για τους μετανάστες δεν προβλέπει διαδικασίες ένταξης της δεύτερης γενιάς στην ελληνική κοινωνία και δεν επιτρέπει τη συμμετοχή τους με δικαίωμα ψήφου στις τοπικές εκλογές. Τέλος, ένα άλλο σημαντικό θέμα δικαιωμάτων αφορά στη λειτουργία των θεσμών με διαφάνεια. Όταν οι μηχανισμοί ελέγχου είναι ασθενείς, τότε υπάρχει πεδίον δόξης λαμπρόν για φαινόμενα τύπου «τηλεδικείων». Η ανυπαρξία δικαστικού ελέγχου σε σχέση με τα όρια του αιτήματος για διαφάνεια αγγίζει και συχνά παραβιάζει την ιδιωτική ζωή των πολιτών (κρυφές κάμερες) χωρίς να κομίζει στη δημοσιότητα αξιόποινες πράξεις. Τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι, λοιπόν, «υπό διωγμόν». Εναπόκειται στη συνειδητοποίηση και δραστηριοποίηση όλων μας, αλλά κυρίως στο ήθος και τη βούληση της πολιτικής και νομικής ηγεσίας, η αποκατάσταση και η διασφάλισή τους σ’ έναν μελλοντικό κόσμο ελευθερίας, ισότητας και ανθρωπιάς.
Χρήστος Ζέρβας Εφημερίδα: Κυριακάτικη - 11/12/2005, διασκευή
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100 λέξεις). Μονάδες 25 Β.1. Ποια είναι η δομή και ο τρόπος ανάπτυξης της πέμπτης παραγράφου του κειμένου; («Τέλος, ένα άλλο …αξιόποινες πράξεις») Μονάδες 5
Β.2. α. «Η ευρωπαϊκή αντιτρομοκρατική νομοθεσία ωθεί διαρκώς τα κράτη-μέλη στην υιοθέτηση μέτρων» β. «Σημαντικά δικαιώματα του κατηγορουμένου, όπως η απαγόρευση κράτησης χωρίς δικαστική εγγύηση, αμφισβητούνται από όλο και περισσότερες νομοθεσίες» Να αναγνωριστεί το είδος της σύνταξης (ενεργητική – παθητική) στις παραπάνω προτάσεις και να τραπεί η καθεμία στην αντίθετή της. Ποιες αλλαγές παρατηρούνται στο νόημα κατά τη μετατροπή από ενεργητική σύνταξη σε παθητική και αντίστροφα; Μονάδες 5
Β.3. «Είναι γεγονός ότι … και σε άλλες, άγνωστες φυλακές». Ποιος τρόπος και ποια μέσα πειθούς επιστρατεύονται στη συγκεκριμένη παράγραφο του κειμένου; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. Μονάδες 5
Β.4. Να αντικαταστήσετε τις ακόλουθες λέξεις του κειμένου με άλλες ισοδύναμες σημασιολογικά: μεταστροφής, ενισχύουν, ένταξης, παραβιάζει, διασφάλιση. Μονάδες 5
Β.5. παραλογισμό, ιδιωτική, φειδωλές, γενικότερο, μειονεκτήματα: να γραφεί από ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
Β.6. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο (80 – 90 λέξεων) το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου: «Πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη έκταση και με τέτοια ένταση δύο σημαντικότατα αγαθά, η ασφάλεια και η ελευθερία, συγκρούονται στη διεθνή αρένα, συνθλίβοντας ανάμεσά τους τα ανθρώπινα δικαιώματα». Μονάδες 10
Γ. Ως μέλος του Δεκαπενταμελούς Συμβουλίου του Λυκείου σας εκπροσωπείτε τους συμμαθητές σας σε μια εκδήλωση της περιοχής σας που έχει ως θέμα την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Να εκφωνήσετε μια ομιλία 500-600 λέξεων, με την οποία θα εξηγείτε τους λόγους που οδηγούν στη σημερινή εκμετάλλευση της παιδικής εργασίας τόσο στις ανεπτυγμένες χώρες, όσο και στις λεγόμενες χώρες του «Τρίτου Κόσμου», και να διατυπώσετε τις σκέψεις σας για τα δικαιώματα που θα πρέπει να εξασφαλίζει στο παιδί ή σύγχρονη κοινωνία. Μονάδες 40
ΠΗΓΗ: e-keimena.gr. Ανάρτηση από τον Κ. Καρεμφύλλη, φιλόλογο
|
|||
Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 22 Απρίλιος 2010 11:30 |
Παιδείας μετέχοντες
Εμφανίσεις Περιεχομένου : 5612440