Σε σύνδεση τώρα

Έχουμε 53 επισκέπτες συνδεδεμένους
Ποικίλα αταξινόμητα - Μικρά Σύμμεικτα
Συντάχθηκε απο τον/την Περικλής Δημητρολόπουλος   

 

Περικλής Δημητρολόπουλος

Σβήνουν οι φάροι

 

 

Εδώ και αιώνες δείχνουν τον δρόμο στους ναυτικούς. Κανένας από αυτούς δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι το GPS και τα σύγχρονα συστήματα ναυσιπλοΐας θα απειλούσαν τους φάρους µε εξαφάνιση. «Κι όμως είναι αλήθεια», δήλωνε προ ημερών στο CNN ο Πίτερ Γουίλιαµς, µέλος της Παγκόσμιας Εταιρείας Φάρων. «Από την οικονομική κρίση δεν εξαιρείται τίποτα. Τα κονδύλια για τη συντήρηση των ιστορικών κτιρίων μειώνονται συνεχώς. Πολλοί από τους φάρους που υπάρχουν σήμερα είναι καταδικασμένοι να εξαφανιστούν».

 

Από αυτή τη μοίρα δεν θα ξεφύγουν πολλοί «διάσημοι» φάροι: από τον φάρο του Μοντόκ στη Νέα Υόρκη, στη σκιά του οποίου έσπερνε τον πανικό ο κινηματογραφικός καρχαρίας, έως τον Φάστνετ, τον φάρο στα ανοικτά των ακτών της Ιρλανδίας, που αποτελούσε για τους ναυτικούς πιο αξιόπιστο σημείο αναφοράς και από πυξίδα, ή τον Κάπο Χορν στο νοτιότερο άκρο της Λατινικής Αμερικής. Οι φάροι χαρακτηρίζουν τοπία, έχουν αρχιτεκτονική αξία, αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία της ναυσιπλοΐας.

 

Η δορυφορική τεχνολογία και το GPS θέτουν τους φάρους σε αχρηστία επιταχύνοντας την παρακμή τους. Ή μήπως δεν είναι έτσι; «Είναι τρέλα να το σκεφτόμαστε και µόνο», δηλώνει στην «Κοριέρε ντέλα Σέρα» ο Τζοβάνι Σολντίνι, ένας από τους πιο γνωστούς μοναχικούς θαλασσοπόρους στην Ιταλία. «Το GPS μπορεί να τεθεί για διάφορους λόγους εκτός λειτουργίας. Μπορεί να χαλάσει, χρειάζεται καλή συντήρηση και έχει περιθώριο λάθους ενός μιλίου. Ο φάρος δεν κάνει ποτέ λάθος», επισημαίνει. Ειδικοί τονίζουν στην ιταλική εφημερίδα ότι το φωτεινό σήμα, ορατό από δεκάδες μίλια, είναι ζωτικής σημασίας για τη ναυσιπλοΐα. Η τεχνολογία δεν προσφέρει µόνο πλεονεκτήματα αλλά και ψευδείς βεβαιότητες. Τα σύγχρονα συστήματα ναυσιπλοΐας δεν εμπόδισαν κάποια πλοία να καταλήξουν στα βράχια, πολλές φορές µε καταστροφικά αποτελέσματα. Ακόμη και τα ιστιοπλοϊκά αναψυχής είναι εφοδιασμένα µε χαρτογραφικές συσκευές ακριβείας. Όπως και οποιοδήποτε εργαλείο όμως, μπορεί να χαλάσουν, ενώ οι καιρικές συνθήκες μπορεί να καταστήσουν δύσκολη τη χρήση τους. Ο φάρος προσφέρει κάτι ανεκτίμητο: σιγουριά σε αυτούς που ταξιδεύουν στη θάλασσα. «Τα αεροπλάνα μπορούν να προσγειωθούν πλέον ακολουθώντας τα δεδομένα του υπολογιστή», αναφέρει ο Τζοβάνι Σολντίνι κάνοντας έναν εύστοχο παραλληλισμό. «Αλλά κανένας δεν σκέφτηκε να σβήσει τα φώτα στους αεροδιαδρόμους για να κάνει οικονομία στην κατανάλωση του ηλεκτρικού».

 

ΑΡΙΘΜΟΙ

 

10-12 χιλιάδες υπολογίζεται ο αριθμός των φάρων παγκοσµίως

45 μέτρα είναι συνήθως το ύψος ενός φάρου

40 χλµ. είναι η απόσταση από την οποία φαίνεται ένας φάρος στη θάλασσα

90 δευτερόλεπτα είναι ο περιοδικός χρόνος στιγμιαίου σβησίματος του φάρου

1923 το έτος που λειτούργησαν για πρώτη φορά µε ηλεκτρικό ρεύμα οι φάροι

120 φάρους μέσης ηλικίας δύο αιώνων αριθμεί το ελληνικό φαρικό δίκτυο

 

 

Πηγή: Εφημερίδα Τα Νέα, 09-02-2011

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=2&artid=4617336

Αναδημοσίευση: www.e-keimena.gr

 

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 05 Μάρτιος 2011 17:24